French connection 2019

Ibland är det bra med kontakter. Den centrala punkten för denna resa var att vi lånade ett hus i Cassis, den lilla fiskebyn i kommunen med samma namn och som har kallats för ”den okända rivieran”. Ska berätta lite mer om denna fantastiska by lite senare.

Frihetsgudinnan i Colmar

Att ha hund innebär svårigheter när man ska ha semester. Antingen måste någon stanna hemma och passa hunden, eller så får han följa med på resan. Vårt upplägg för denna resa var att ungdomarna flög ner till Frankrike och att vi vuxna åkte ner med bil. Det innebär en hel del tråkiga mil genom Danmark och Tyskland i båda riktningar. Men det ger också en otrolig frihet där man har möjlighet att se många olika platser. Numera försöker jag redan innan resa planera en färdrutt över platser jag vill se. Utifrån den planen kan man improvisera, göra ändringar och justeringar. Många av de platser vi besökte på denna resa var platser jag inte sett tidigare och som jag längtat efter att få se. Totalt blev detta en resa på ca 700 mil runt Europa.

Alsace

Första etappmål var Strasbourg och området i Alsace. Vi övernattade i Colmar där det står en kopia av Frihetsgudinnan i norra infarten av stan. Det är nämligen här skaparen av Frihetsgudinnan föddes, skulptören Frederic Auguste Bartholdi. Därför finns naturligtvis även ett museum i hans barndomshem i centrum. I området Strasbourg och Alsace finns många vackra byggnader, vattendrag och blomsterprakt. Vackrast i det området tycker jag den lilla byn Kaysersberg är.

Milano

Vi startade tidigt på morgonen dag 2 och kom ganska snabbt över gränsen till Schweiz. Där fick vi betala en vägavgift på 400 kr för att sedan åka fritt genom landet. Vi hamnade i en kö som gjorde att det tog oss 3 timmar att passera genom Gotthardtunneln. Därefter gick det ganska snabbt till Milano som var dagens första etappmål. Jag har varit mycket i Italien tidigare, men aldrig i Milano. Vi tog lite obligatoriska bilder runt Duomo di Milano som ett litet minne av att vi varit där. Milanos gotiska katedral är säte för den Romersk-katolska kyrkans ärkebiskop i Milano. Den är 157 meter lång och rymmer 40 000 människor och är därmed den näst största gotiska katedralen i världen; endast katedralen i Sevilla är större. Milano är Italiens andra största stad och huvudort i Lombardiet som är en ekonomiskt välmående del av Italien. Vid Milanos stadskärna blir också Italien som mest trendriktigt. Milano är nämligen en Europas hetaste modestäder och både italienska och internationella modeskapare har valt att skylta med sina nyaste kollektioner just här. Flera av stadens mest kända byggnader ligger i Milanos historiska kärna.

Vägskyltar Genua

Vi fortsatte färden och åkte in i Genua. Det här är en intressant stad med mycket historia och jag hade gärna stannat lite längre här. Genua är Liguriens huvudstad, ligger unikt inklämt mellan bergen och havet. Staden har Italiens största hamn och var en av Europas viktigaste sjöfartsstäder, tillsammans med t.ex Pisa och Venedig. Stadens store son och den berömde upptäcktsresenären Christofer Columbus föddes här 1451. Men det tog oss 2,5 timme att hitta ut ur staden där vi åkte genom samma passager om och om igen och hela tiden betalade nya vägavgifter. GPS:en ledde oss hela tiden fel och det fanns inte en enda skylt som angav riktning mot Frankrike eller nästa italienska ort.

Monte Carlo by night

Nästa stopp blev Monte Carlo mitt i natten. Vi såg ett antal lyxiga bilar utanför Casinot i Monte Carlo som öppnades 1878 och har en intressant historia bakom sig. Arkitekten hette Charles Garnier, vilket för övrigt är samma fransman som har byggt Parisoperan. Initiativtagaren till casinot var däremot Prince Charles III av Monaco. Han ville uppföra en inkomstbringande spelbyggnad för att förbättra ekonomin i landet, sedan staten hade förlorat två viktiga territorier till Frankrike. Befolkningen var tyngda av skatter och genom casinot skulle man ta till vara på att Monaco var ett av de få länder i Europa som tillät spelverksamhet. Efter en tid strömmade besökarna till casinot och succén var given. Monacos ekonomi kom till slut på fötter och prinsen valde att avskaffa skatterna för invånarna i regionen. Monte Carlo Casino, eller Casino de Monte-Carlo, är förmodligen ett av världens mest kända casinon och en välbesökt turistattraktion i Monaco. För mig känns det här som en ganska overklig värld. Men det är ändå intressant att beskåda med egna ögon. Sent på natten anlände vi till Cassis och vår hund kände genast vittring av ungdomarna som redan fanns på plats. Den glädje han visade när återsåg sin flock är alltid lika obetalbar.

Med Cassis som bas gjorde vi diverse dagsutflykter, exempelvis till närliggande Saint-Tropez. Vi bodde i Côte d’Azur, eller Franska Rivieran, som är kuststräckan i provinsen Provence. Rivierans västra utpost anses ibland vara den lilla hamnstaden Cassis och ibland staden Toulon, som är hemvist för Frankrikes medelhavsflotta. Den västra delen med orter som Hyères, St Tropez, St-Maxime, Fréjus, St-Raphaël, de sammanväxta orterna La Napoule, Mandelieu och Cannes samt halvön Cap d’Antibes med orterna Juan-les-Pins och Antibes är huvudsakligen mycket platt och har fina långa sandstränder. Öster om floden Var ligger huvudorten Nice, vars östra delar är starten på en mycket brant och kuperad del av Rivieran som sträcker sig ända till Italien. Tre vägar, sk cornicher, leder österut från Nice; kustvägen Basse Corniche samt bergsvägarna Moyenne Corniche och Haute Corniche. Kustvägen rundar Mont Boron och svänger sedan tvärt in i den vackra viken med Villefranche på ena sidan och halvön Cap Ferrat på andra. På andra sidan halvön ligger den stillsamma badorten Beaulieu. Vägen fortsätter brant längs bergen via den lilla bergsbyn Èze till halvön Cap d’Ail som sedan i öster gränsar till det lilla furstendömet Monaco, där de tre cornicherna slutar och en enkel kustväg fortsätter vidare mot byn Roquebrune och halvön Cap Martin. Den sista orten längs den Franska Rivieran är vackra badorten Menton. Även om Rivieran är känd för att vara ett dyrt resmål för rika och berömda är det inte omöjligt att resa med en liten budget. Det finns hotell och restauranger i alla prisklasser och det är mycket lätt och billigt att ta sig runt med tåg eller buss. Men vi har bil vilket ger en otrolig frihet.

Lagunen Calanques National Park

Cassis stränder tillhör de vackraste längs Rivieran. Endast en halvtimmes promenad från Cassis når man östra delen av Calanques National Park, som sträcker sig 20 km ända bort till Marseille. Namnet Calanques härrör från det korsiska ordet för ”liten vik” och det är precis vad det är. Flera tusen år av erosion har skapat dessa turkosblå vikar inklämda mellan höga vita kalkstensklippor. De högsta topparna är 432 m höga Marseilleveyre och 565 m höga Mont Puget. Här finns vandringsleder med fantastiska vyer; den 28 km långa Grand Randonnée leder genom Calanques hela vägen från Marseille till Cassis. Att ta sig runt med båt är ett annat alternativ och till flera av vikarna är det även det enda sättet att ta sig dit.

Stämning Cassis

Cassis är en liten pärla som från början varit en liten fiskeby, där fisket fortfarande lever och förser stadens restauranger med råvaror från medelhavet varje dag. Det råder ett sofistikerat lugn i denna lilla stad där gatorna är välstädade och prydliga. Hamnen består av gågator och är fri från både ungdomar och barnfamiljer vilket förstärker intrycket av lugn. Människor pratar lågmält och man hör heller ingen som skriker. Helt enkelt ett paradis för de människor som bara vill koppla av. Längs strandpromenaden finns här gott om trevliga restauranger och uteserveringar. Kuriosa; vår hund brukar oftast få gå lös och är väldigt följsam och duktig. Dessutom är han naivt snäll och tror att hela världen alltid är underbar. En kväll när vi inte var tillräckligt uppmärksamma sprang han fram i mörkret till en engelsk bulldog som vaktade utanför ett stort hus. Denna bulldog var dessutom ett fysiskt praktexemplar. Det hade lätt kunnat bli vår hunds sista resa. Men som tur var för oss var det en smart och väldresserad vakthund.

Grasse

Under vår vistelse i Cassis gjorde vi diverse dagsutflykter. En dag åkte vi upp Grasse som är en stad med 50 257 invånare i departementet Alpes-Maritimes i sydöstra Frankrike. Grasse är mest känd för sin parfymindustri sedan slutet av 1700-talet. I omgivningen runt staden finns stora frukt- och blomsterodlingar varifrån de oljor kommer som är grunden för den franska parfymindustrin. Vi såg Le dolmen Pierre de la Fée i Draguignan. Denna megalit är klassificerad som ett historiskt monument, och är en kollektiv begravningsplats som kan dateras från slutet av den neolitiska perioden (2500-2000 f.Kr.). Den består av tre vertikala plattor som är 2,20 till 2,40 meter höga och stöder ett bord på mer än 5 meter i längd med en vikt på cirka 20 ton.

Provence

Vi körde längs små vägar i ganska behagligt tempo där vi njöt av all grönska som fanns i området. Om man jämför med Sverige är det ganska slående att det inte finns någon som helst nybyggnation runt de gamla byarna. Å ena sidan är det trevligt när allt finns genuint bevarat, å andra sidan är det ett tecken på ett land där allt centreras till de stora städerna där ungdomarna försvinner från landsbygden och på något vis lämnar de äldre kvar åt sina öden. Under denna dagsutflykt tog vi även en tur i Parc Naturel Régional (PNR) des Préalpes d’Azur som är en regional naturpark som ligger norr om Grasse och vid foten av departementet Alpes-Maritimes. Vi besökte Roquefavour Aqueduct som är en akvedukt i Ventabren, nära Aix-en-Provence, vi var inne i basilikan Saint-Maximin-la-Sainte-Baume. Vi passerade byn Tourettes och såg en vacker vy längs vägen. Vi såg även Le Pont Julien som är en romersk bro över Calavon, och diverse vinodlingar denna dag.

Sunda män 70 +

I hela mitt liv har jag både läst och hört om Provence som något underbart och nästan mytomspunnet. Men det är först efter att ha varit där som jag kan förstå lite av innebörden även om jag bara varit här några dagar. Exempelvis stannade jag bilen där en liten grupp av cyklister samlats mitt ute på landsbygden. Det visade sig att samtliga män i detta sällskap var över 70 år. Jag blev otroligt imponerad av den hälsa de utstrålade, dessutom var de otroligt vänliga och trevliga. Fick en sådan tydlig känsla om vilka positiva synergieffekter den sunda balansen av god kost, riklig motion, positiv attityd ger. Varje dag åker detta sällskap på en rundtur. Den som har förhinder stannar hemma, men är med nästa dag igen. Så håller dessa män på året runt. De sa att de absolut inte stressar och att en normal runda för dem består av 5-10 mil per dag beroende på hur kuperad terrängen är.

Cannes

En annan dag åkte vi kustvägen upp till Cannes och Nice, 2 städer som är starkt förknippade med franska rivierans berömmelse. När man är här är det tydligt att det finns människor med hur mycket pengar som helst, exempelvis när man tittar på alla ofattbara stora yachter som ligger i hamnarna. Jag gillar bebyggelsen i norra delen av Nice. Men det här är definitivt inte platser som tilltalar mig. Kanske har det också med ålder att göra där jag insett att jag aldrig kommer att bli rik. Många ungdomar som kommer hit kanske får drivkraft och motivation till att göra sig en förmögenhet genom att vistas här några dagar i sällskap med franska rivierans ”Jet Set”.

Vinprovning

En dag gjorde jag utflykt på egen hand där jag åkte till Avignon. På väg dit stannade jag och gjorde inköp av viner hos med mycket trevlig man som heter Jean-Luc. Han sa: ”Den som ger, skall få. Avundsjukan är den enskilda människans värsta fiende, den förgör både själ och kropp”. Kloka och tänkvärda ord. Inne i hans butik som låg med öppen ingång under markiser fanns ett paradis av grönsaker, marmelader och viner. Jag var otroligt imponerad av vitlöken han hade till försäljning. Han frågade i vilken prisklass jag önskade viner och sa att jag ville ha en blandning av röda och vita viner i prisklassen 12 – 20 Euro. För varje flaska jag köpte öppnade han en motsvarande för provsmakning. Jag sa att jag trodde honom på hans ord, men han insisterade på att jag skulle provsmaka samtliga. Spottade ut vin från 12 flaskor sammantaget. Jag betalade för 10 buteljer och han bjöd mig på 2.

Avignon

Därefter åkte jag till Avignon som visade sig vara en mycket vacker stad. Hela den gamla stadskärnan omgärdas av en ringmur med 39 olika torn. Avignon är en stad och kommun i departementet Vaucluse i regionen Provence-Alpes-Côte d’Azur i sydöstra Frankrike. Tidigare låg den i den historiska provinsen Provence. Redan under romartiden fanns här en betydande ort. Staden är mest känd för att ha varit påveresidens 1309–1377 under avignonpåvedömet. Mest känt är kanske Avignon för PONT ST-BÉNÉZET eller Pont d’Avignon. Det är aldrig för sent att ge upp.  Det är den här bron bevis på.  Den når bara halvvägs över floden Rhône men är ändå världsberömd. Hit vallfärdar besökare i tusental: villigt betalar de 38 kronor för att beträda det som återstår av medeltidskonstruktionen.

Basilique Notre Dame de la Garde

Senare på kvällen åkte vi den korta sträckan från Cassis till Marseille. Vi såg den bedårande utsikten från Notre-Dame de la Garde som är en kyrka i Marseille. På den nuvarande kyrkans plats byggde en präst vid namnet Pierre år 1214 ett litet kapell helgat åt Jungfru Maria. Den nuvarande kyrkan började byggas 1853, med Jacques Henri Espérandieu som arkitekt, och konsekrerades 4 juni 1864. På en kulle, 154 meter över Marseille, står en förgylld staty av jungfru Maria som sträcker sig mot himlen. Statyn har blivit en symbol för staden och härifrån har du en otroligt vacker utsikt.

Vy från Notre-Dame de la Garde

Under solnedgången såg vi vyn från Notre-Dame de la Garde med utsikt över Marseilles hamn och Château d’IfSlottet If eller bara If som är en fransk fästning uppförd 1527-1529 på ön If i ögruppen Frioulöarna utanför Marseille. Den listas på 4:e plats över historiens värsta fängelser. Innan fästningen byggdes var ön obebodd men användes tidvis av fiskare. Fästningen började byggas 1516 av Frans I och avslutades 1529. Samma år som byggandet startade släpptes en noshörning i land på ön. Noshörningen var en gåva till påven Leo X från Portugals kung Manuel I, som i sin tur fått den från Indien. If kanske är mest känt för Greven av Montecristo av Alexandre Dumas d ä. Den skrevs ursprungligen 1844 och publicerades först som följetong i en fransk tidning. Historien om den unge sjömannen Edmond Dantès som blir oskyldigt anklagad och dömd, och förpassad till fångön If på obestämd tid (livstid), träffar en lärd präst och nitton år senare lyckas rymma och, tack vare prästen, hitta en förmögenhet av omätlig storlek, som han använder för att hämnas alla de som svek honom – vad säger man, den historien har allt.

Abbaye Notre-Dame de Sénanque

Hemresans stora mål för mig var att åka till Omaha Beach i Normandie. Men vi gjorde även en del stopp på vägen. Vi åkte genom byn Gordes på väg mot ett annat etappmål, Klostret Abbaye Notre-Dame de Sénanque som kanske är den vanligast vykortsvyn för både Provence och Frankrike pga av dess lavendelfält. Dessvärre kom vi en månad för tidigt då lavendeln inte börjat sin blomning i juni. Notre-Dame de Sénanque Abbey är ett samhälle av cistercianska munkar. Skönheten i arkitekturen och dalen där Abbey ligger är fantastisk.  Munkarna erbjuder några guidade turer varje vecka (på franska, 1 timme långa begränsade platser) för att visa besökare runt byggnaderna från 1200-talet.

Förbjuden frukt

När vi sedan åkte vidare i bergstrakterna mot Avignon passerade vi stora körbärsodlingar där vi inte kunde motstå frestelsen att plocka till oss en påse som färdkost. Dessa frukter var helt nysköljda av nattens regn och smakade helt enastående. Vi förstörde inget genom att plocka längs vägkanten och har därför heller inga större samvetskval för denna stöld av frukt på den franska landsbygden. Tror faktiskt inte att jag smakat bättre körsbär någonsin tidigare. Dessutom helt gratis jämfört med ett kilopris på 100 kronor i butikerna hemma. Förbjuden frukt smakar bäst, ingen som helst tvekan om den saken.

Auxxerre

Nästa stopp blev den fantastiska staden Auxxerre.  Vi har ingenting. Auxxerre och min hemkommun Stenungsund har lika många invånare. Vi har ett bra bibliotek i Stenungsund och närhet till kust. Stenungsunds centrala samlingspunkt är en asfalterad parkering där halva delen ligger under vatten 6 månader per år. Auxxerre har allt. Auxerre är huvudort i departementet Yonne i regionen Bourgogne-Franche-Comté i Frankrike. Auxerre ligger mellan Paris och Dijon. I Auxerre finns bl.a. katedralen Saint-Germain från karolingisk tid (till vänster i bild). Auxerre är också känt för sin fotbollsklubb som heter AJ Auxerre och spelar i Ligue 2. Några lokala viner: Chablis, Saint Bris och Irancy. Den lilla staden är centrerad runt floden på båda sidor. Otroligt charmig liten stad med många vackra byggnader. I stadens centrum finns flera olika torg med blomsterdekorationer och mysiga uteserveringar. Här ser man människor på gatorna även efter att butikerna stängt. Stenungsund är anpassat för shopping, Auxxerre för att leva.

Solnedgång Omaha Beach

Att komma till Omaha Beach. En gammal pojkdröm går i uppfyllelse. Det är här var stort för mig, att få se denna plats i verkligheten. Något jag drömt om ända sedan jag var 13-14 år gammal och läste historieböcker om invasionen här. Tänk att denna vackra plats inneburit död för så många människor. Den 6 juni 1944 lyckades de allierade västmakterna landstiga i Normandie i norra Frankrike. Invasionen som gick under beteckningen D-dagen, är den största landstigningsoperation som gjorts i historien.

Staty Omaha Beach

Det finns mycket att beskåda i Normandie för den som är intresserad av vår nutidshistoria. Jag kände igen gator och kyrkor från filmer jag sett. Slående är också att någon finansierar fantastisk skötsel av krigskyrkogården i Colleville där amerikanska hjältar fått sin sista vila. Vita kors i täta rader visar namnen på 9 387 döda och 1 557 saknade amerikanska soldater som gett sina liv för Europas frihet. Överallt kring statyer och monument fanns dagsfärska blommor som också visar att människor dagligen hedrar de som dött och överlevt här.

Vår färdrutt under resan i Frankrike

Kartan till vänster i bild visar vår färdrutt under vår resa i Frankrike. Som du kan se blev det ganska många och slitsamma mil genom Tyskland. Då har jag heller inte med alla mil genom Sverige och Danmark. Så är det att ha hund med allt ansvar och omsorg det innebär. När man väl sitter i bilen känns det onödigt att stanna en extra natt någonstans längs vägen enbart för att sova. Men jag kan erkänna att jag känner mig sliten nu när jag är tillbaka i Sverige igen. Vad som inte är inritat på kartan är dagsutflykter på ca 100 mil i Provence. Jag hoppas på att det inom en snar framtid finns direktlinjer med tåg från Göteborg till andra delar av Europa. Då skulle jag kunna göra resor i vår fantastiska världsdel där jag kombinerar resa till och från Sverige till södra Europa med tåg och använder hyrbil i områden där jag vill se mig omkring.

Pont Avignon

Frankrike gav definitivt mersmak och hit vill jag snart återvända på nytt, det fanns så mycket jag såg men vill se mer av. Jag upplevde också att det finns väldigt mycket som förenar oss och den franska befolkningen om synsätt, demografi etc. Här finns så mycket kultur och historia med mängder av vackra städer som bara ligger där för att upptäckas. Känns lite som vi svenskar glömt bort Frankrike som turistland. Vi svenskar är ett resande folk och normalt brukar man stöta på svenskar var man än befinner sig i världen. Under denna resa träffade vi inte några övriga svenskar vilket kändes både konstigt och lite befriande på samma gång.

Resenär: Mats Rutgersson

Totala kostnader resa (exkl. shopping) SEK: 11 558 kr per person (inkluderar även kostnad för en tonåring) fördelat på Mat & Dryck 2 852, Diesel 4 680, Vägavgifter 2 200, Boende 1 825.

Höjdpunkter: Givetvis Cassis där vi vistades och Omaha Beach i Normandie. Hela Provence är fantastiskt med Avignon och Marseille som höjdpunkt.  Auxxerre imponerade också på mig.

Researrangör: Vi själva.

Antal dagar: 9 dagar

Tips/fällor att undvika: Allt flöt på väldigt bra. Vägskyltning i Italien är undermålig och bilens GPS stämmer inte alltid. Vägavgifterna är mycket höga i hela Frankrike såvida man inte kör på småvägar som är gratis. Det är jobbigt att köra bil genom hela Danmark och Tyskland 2 gånger. Fördelen är att man kan ta med sig exempelvis viner hem. Men jag överväger att flyga ner nästa gång och använda hyrbil istället.

Betyg resa: 5