10 dagar USA. San Jose – San Francisco – Santa Cruz – New York

Den 28 mars 2018 bar resan iväg och en dags flygning över Island, Canada för att senare landa i San Jose. Billigt att flyga dit då många flyger till San Francisco istället.

Därefter bar det iväg till Santa Cruz där vi bor två nätter innan vi tar hyrbilen mot San Francisco. Vi bor mitt i centrum på ett stort hotell som heter Marriott Marquis. Hotellet var dyrt och inte så fräscht (dåligt). Vi gör staden på två dagar med China town, äter lunch med utsikt mot Alcatraz och vandrar längs piren såklart, tittar på sälar etc allt i Amerikansk anda. En kompis till ett av våra barn bor där borta och körde runt oss dag två.  Vi åkte exempelvis till Twin Peaks som var sevärt. San Francisco är ingen stor stad och det är inte särskilt varmt på sommaren heller. Det räcker med två dagar för att uppleva San Francisco.

Golden Gate-bron är en hängbro över sundet Golden Gate i Kalifornien, USA. Bron invigdes 28 maj 1937 och är 2 737 meter lång med ett brospann på 1 280 meter. Den var världens längsta hängbro från 1937 till 1964 och är en av världens mest omskrivna broar. Golden gate-Bron ritades av Joseph Baermann Strauss som även har ritat järnvägsbron över Trollhätte kanal i Vänersborg. Bron byggdes mellan åren 1933 och 1937 och kostade över 35 miljoner dollar att bygga. Stålbalkarna till bron tillverkades av företaget Bethlehem Steel på östkusten. De transporterades med tåg till kusten, för att sedan skeppas till San Francisco via Panamakanalen. Stora kranar lyfte upp balkarna som fästes med bultar. Under byggnationen miste 11 personer livet. När bron byggdes blåste det ibland vindar över 20 m/s. Det tog fyra år att måla bron med den typiska rödbruna färgen som skyddar konstruktionen mot angrepp från väder och vind samt gör den synlig i dimma. Golden Gate-bron hade världens längsta hängbrospann från 1937 till 1964. Det året färdigställdes den snarlikt byggda Verrazano-Narrows Bridge i New York, med ett 18 meter längre huvudspann.

Bixby Bridge är gjord av armerad betong och finns i Big Sur, Kalifornien. Innan bron öppnades 1932 var bosatta i Big Sur-området praktiskt taget avskurna under vintern på grund av den ofta omöjliga Old Coast Road som ledde 11 miles inåt landet och kunde ta tre dagar att korsa. Bron färdigställdes under budgeten för $ 199.861 och var den längsta betongbågsbron på 320 fot i California State Highway System. Det är en av de största enskilda betongbroarna i världen.

Dag tre kör vi bilen över Golden Gate bron mot Napa Valley. Så häftigt då vi åker till en utsiktsplats som inte många åker till. Vi gör Napa och bor på ett hotell i Jontville.  Hotellet heter Napa Valley Lodge.  Detta hotell är för dom rika men kul att se. Är nog ännu häftigare om man är där då vinrankorna är gröna på sommaren, nu var det vår och vintern varade länge där också 2018.

Dag 4 åker vi tillbaka till Santa Cruz som är känt för sin surfing och bohemer. Surfing en livsstil här, inte ovanligt att man ser människor komma åkande på en longboard med surfbrädan på axeln. Här finns många hemlösa och det röks veed överallt. Det som slår mig här är att det inte är särskilt Amerikanskt (pompöst), utan allt är lite enklare.

Dag 5 gör vi så klart en shoppingtur i någon stad som jag inte kommer ihåg vad den hette (jättetråkigt).

Alcatraz var ett fängelse på Alcatraz Island innanför Golden Gate vid San Francisco. Det skapades 1934 och stängdes 1963. Under de år som Alcatraz var öppet försökte 36 fångar rymma från fängelset. 15 av dessa dog under sina flyktförsök. Ön byggdes om till en anläggning för militären i mitten av 1800-talet och blev 1934 ett av världens mest rymningssäkra fängelser på grund av det kalla omgärdande vattnet med starka strömmar. Det finns ändå en grupp fångar som försvann från fängelset och som inte har återfunnits. Då ingen har givit sig till känna och ingen har erkänt sig ha träffat på någon av flyktingarna antas det vanligen att de omkom vid flyktförsöket. Det normala var att rymmarna antingen sköts eller drunknade i det kalla vattnet. I fängelset satt bland andra Al Capone.

Dag 6 åker vi till Big Sur. Det är söder om Big Sur som High way one rasat och där vände vi. Bron på fotot är inte många mil därifrån. Men High way one är helt klart en upplevelse. Vi stannar i Carmel för en sen lunch och en promenad (absolut sevärt).  Vi fortsätter mot Pebble Beach (om man spelar golf vet man vad det är). Här betalar man pengar för att köra igenom dom rika områdena ca 100 kr men så häftigt.  Vi tar ett sista stopp på vägen mot Santa Cruz och då landar vi i Monterey. Inget särskilt med det men här finns det mycket arrangerade utflykter om man vill se delfiner.

Dag 7 tar vi det lugnt och hänger runt i Santa Cruz, lämnar tillbaka bilen för att senare på kvällen ta flyget till N.Y.  Här stannar vi i två dagar och gör 7 av 10 saker man skall bocka av i Manhattan. Time Square på kvällen det absolut bästa. Ground Zero det mest tragiska men sevärt.

Resenär: Christian Berg

Ungefärlig kostnad: CA 50 000kr inkl. mat för 2 personer.

Tips på höjdpunkter: High way One absolut köra sakta där hur häftigt som helst. Köra bil över Golden gate… JÄTTEHÄFTIGT

Resans längd: 10 dagar. Flyget för oss två inkl inrikes ca 13000 kr. Vi flög med Lufthansa (fanatiskt bra). Flyg till San Jose är mycket billigare än till San Francisco.

Tips: Trodde jag skulle se mycket häftiga bilar. Men då måsta man till LA. Kön för båttur ut till Alcatraz var så lång att vi undvek det men det hade varit roligt med en båttur runt ön. En sak som är o charmigt med USA är skatt och dricks. Jag vill ge den dricks som jag anser vara rätt, där och då när man blir rätt ”servad”.