Med båt & tält i Bohuslän

Inte helt lätt att hitta aktiviteter som attraherar tonåringar där de kan känna att det är deras aktivitet och inte något som de tvingas följa med på. Efter lite gemensam ”brainstorming” lyckades vi komma fram till en lämplig aktivitet. Han hade en önskan om att åka båt tillsammans med sin bästa kompis vilket resulterade i att jag åkte på båtsemester i en liten Ryd 510 tillsammans med 2 st 15-åriga unga män och en 7-årig svart dvärgschnauzer.

Hund med kontroll

Jag föreslog att vi skulle bo på billiga hotell och vandrarhem, men killarna insisterade på att de ville tälta och då fick det bli så. Kan knappt minnas när jag låg i tält senast. Dessutom har vi helt olika dygnsrytmer där de oftast sover när jag är vaken och vise versa. Det blev en intressant och lärorik utmaning för oss alla 3. Kuriosa; en avgörande faktor för att killarna följde med var att jag lyckades hitta en dubbelladdare för mobil på Kjell & Company som man sätter i båtens cigarettuttag (fjällvandring utan mobilt nät hade sannolikt gått bort). Hade även med en powerbank som de lyckades tömma.

We made it

För att inte avskräcka dem för all framtid tog jag beslut om att det skulle bli en resa på 3 dagar och med endast 2 övernattningar. Dessutom på en plats där vi kunde ha någon form av basläger utan att behöva sätta upp och riva tältet 2 gånger. Valet föll på Vallerö nordväst om Käringön där vi hittade en egen vik och där vi var helt ostörda trots att det fanns andra båtar och många människor med kajak som också tältade på ön. Killarna som aldrig tidigare satt upp tält fixade detta med bravur, dock med lite improvisation eftersom bruksanvisningen blåst bort.

Hallå. Släpp mobilerna

Vår resa gick från Getskär i Stora Höga i sakta fart genom Skåpesundsbron och Stigfjorden med tankning i Mollösund. Där åt vi hamburgare på restaurang innan själva campinglivet började på allvar. Vi hade strålande väder hela dagen och jag kunde gå i bar överkropp från klockan 9.30 på förmiddagen då resan startade till klockan var omkring 20.00 på kvällen (givetvis hade vi flytvästar på oss hela tiden vi var ombord på båten). Först var vi på Danholmen utanför Hällevikstrand, men där hittade vi ingen lämplig plats för tältet varför vi fortsatte till Vallerö.

Jägarkök

Jag hade med ett gammalt jägarkök av samma modell som vi använde under militärtjänsten 1979 – 1980. Ett sådant kök väger endast 600 g och är mycket praktiskt och användbart där jag hade glömt den speciella doft som uppstår när rödspriten värmer upp kokkärlen. Lite intressant också att det mesta smakar bra när man är ute i naturen. Jag hade med diverse pulversoppor som jag värmde upp åt mig själv och killarna. De åt minestronesoppa, kycklingsoppa, sparrissoppa, mexikansk soppa, allt med god aptit där de själva sa att de var förvånade över hur bra allt smakade.

Lägereld

På kvällen gjorde vi upp eld och grillade korv och marshmallows. Killarna fick även prova att göra upp eld enbart med hjälp av tändstål och fick erfara att det kan vara ganska svårt. Sedan urminnes tider har människor samlats runt lägereldar. I dagens samhälle med eldningsförbud överallt märktes det att killarna tyckte detta var kul. De samlade allt som var brännbart runt vårt tältområde, även fågelskit, torkad tång, torv etc. Det blev ganska mycket skratt den kvällen. Så underbart med ungdomlig energi som även smittade av sig på mig. Faktiskt ganska länge sedan jag skrattade så mycket. Vi hade egentligen bara ett enda problem. Jag hade tagit med 8 liter vätska där nästan allt var slut dag 1 och där vi fick ransonera så att hunden hela tiden hade tillgång till vatten.

Solnedgång över Vallerö

Senare på kvällen gick jag iväg för att fånga solnedgång och ta lite kvällsbilder. Killarna satt kvar vid lägerelden när jag återvände. När hunden och jag gick till sängs (sovsäck i tält) gick killarna iväg på en nattlig promenad. I efterhand har jag fått reda på att de återvände först vi halv tvåtiden på natten. De har en betydligt senare dygnsrytm där de föredrar att sova riktigt länge på mornarna. Hade nästan glömt att jag själv var likadan i den åldern. Morgontrötta tonåringar är faktiskt ganska charmigt.

Gästhamnen Käringön

Dag 2 vaknade jag ganska tidigt pga skräniga fiskmåsar och ovana att sova i tält. Även killarna vaknade tidigare än normalt där vi kunde konstatera att det inte är helt lätt att sova i tält. Först hade vi tänkt att äta och proviantera på Käringön. Men där var gästhamnen full, dessutom trångt med människor överallt där vi gick och en motsträvig hund med ovana att gå i koppel.

Torget Gullholmen

Efter lite övervägande bestämde vi att istället åka till Gullholmen för att proviantera. Killarna bad om att vi skulle strunta i att äta där och istället köpa med kött för att grilla på ön. På Gullholmen köpte jag glass åt både killar och hund vilket sysselsatte dem medan jag tog en snabbdusch i hamnen. Det var faktiskt första gången jag var på Gullholmen och det blev en angenäm upplevelse. Denna ö kan jag varmt rekommendera.

Besättning

Tillbaka på ön grillade vi kött och åt färdigköpt potatissallad. Killarna som normalt inte tycker om potatis (får det oftast i skolan) åt lätt upp det kilo jag köpt med. De hade själva införskaffat choklad och cola där de verkade nöjda med tillvaron. Med risk att få många kvinnor emot mig vågar jag påstå att unga män växer och mognar när inte mammor är med och daltar med dem. Jag är så otroligt imponerad av de båda där de visade talanger och egenskaper jag inte sett hos dem tidigare. Det var faktiskt ett privilegium att få vara med på en sådan här färd tillsammans med dem.

Bohuslän

Vid 16-tiden gick jag och lade mig i tältet för att vila en stund. Tydligen var jag ganska utmattad eftersom jag förvånat vaknade upp vid 19.30 och det var dags att göra ny soppa som alla åt med god aptit. Under tiden jag sovit hade killarna samlat ihop brännbart material för att kunna hålla brasa igång länge under kvällen. I efterhand har jag fått veta att brasan slocknade först omkring 01.30 då killarna kröp ner i sina sovsäckar.

Väder kan skifta

Dag 3 vaknade jag lite senare än normalt. Nu hade väderleken slagit om till mulet och blåsigt väder där jag blev tvungen att ta på mig en extra tröja för att inte frysa. Jag startade dagen med att gå runt ön och fotografera. En sak som jag noterade under dessa dagar är att det finns ett otroligt rikt djurliv i Bohusläns yttre skärgård. Så mycket sjöfågel som hela tiden hittar lättfångad fisk är kanske den största insikten från denna resa.

Mollösund

Återresan gjorde vi utomskärs med någorlunda höga vågor där vi först gick genom Kyrkesund sedan passerade Skärhamn och Rönnäng. Vi hade hela tiden ganska stora vågor utomskärs och det var först när vi passerat Åstol som det blev lite lugnare. Kan konstatera att vi alla var ganska trötta när vi kom hem, men ändå med blodad tand där vi delar ett fint minne som jag tror vi kommer att bära med oss resten av våra liv. Tror ingen av dem kommer att glömma dessa dagar med Mats Rutgersson ute på en holme i Bohusläns skärgård.

Hamburgare dag 1

När jag i efterhand summerar denna resa så kan jag konstatera att ”less is more”. Trots min ovana att sova i tält, ansvar för ungdomar, en hund som inte trivdes med båtresor, ständig matlagning, var det för mig ett privilegium att vara med på denna resa. Det primitiva skapar en gemenskap som man aldrig kan få med distraktionsmoment som finns i den normala vardagen. Om jag blir tillfrågad om att få följa med på ny resa nästa år kommer jag tveklöst att svara ja på den frågan. Trots trötthet och en liten känsla av utmattning fick jag med mig en känsla av lyckorus. Ungdomar är hoppet och framtiden.

Resenär: Mats Rutgersson

Totala kostnader resa (exkl. shopping) SEK: 628 SEK per person

Höjdpunkter: Givetvis själva samvaron med camping och lägereldar. Gullholmen var också en höjdare som varmt kan rekommenderas. Djurlivet i Bohusläns yttre skärgård tar jag även med mig som ett positivt minne.

Researrangör: Vi själva.

Antal dagar: 3 dagar

Tips/fällor att undvika: Se till att ha med tillräckligt med vätska (vi gjorde av med 8 liter första dagen). Var förberedd och ha med kläder för alla väderlekar. Varm soppa håller humöret uppe i alla väderlekar och åldrar.

Betyg resa: 4 (det obekväma med att sova i tält drar ner betyget)