Hurtigruten – Vår drömresa

Jag tror de flesta människor drömmer om att resa med Hurtigruten någon gång i livet. Samtidigt får jag känslan av att de flesta prioriterar bort denna resa som något man bara gör på ålderns höst. Jag har rest ganska mycket i mitt liv och har därför en hel del att jämföra med. Vår resa med Hurtigruten var min absolut i särklass bästa resa. Vi hade också osannolik tur med vädret. Människor vi talade med längs resan sa att Norge haft den kallaste juni på 50 år varför all växtlighet stannat av. Vi hade däremot mellan 25 – 30 grader varmt längs hela resan med strålande solsken där syren och äppelträd stod i full blom i juli. Från början hade vi egentligen tänkt att resa genom Europa denna sommar. Men vi ändrade oss eftersom vi ville utnyttja denna underbara sommar i Skandinavien. Slumpen gjorde att vi började prata om Norge som sedan blev Hurtigruten. Vi undersökte de olika rutter som fanns, men information som gavs på Hurtigrutens hemsida var ganska knapphändig. Min sambo hittade ett erbjudande från Rolfs Flyg & Buss som hade 2 platser kvar på den sydliga rutten mellan Kirkenes – Bergen.

Midnattssol i Kirkenes

Dag 1. Vi startade resan genom att bli upphämtade med buss i Stora Höga där vi bor. När vi klev ombord på bussen upptäckte vi ganska snart att vi var de yngsta deltagarna (jag är 59 år). Bussen tog oss till Gardemoens flygplats utanför Oslo varifrån vi sedan flög vidare upp till Kirkenes. Väl i Kirkenes checkade vi in på Thon Hotel Kirkenes där vi åt gemensam middag. Därefter hann vi med en kort rundvandring i staden och även fotografera midnattssolen innan det var dags för sömn. Min sambo som stod över whiskyn vandrade däremot runt och såg midnattssolen från vyer uppe i bergen. Hon fotograferade också några av de bunkrar som räddade liv under röda arméns bombningar av staden under andra världskriget. Den 25 oktober 1944 ockuperades Kirkenes av Röda armén. Från den 4 juni 1940 till det datumet hade totalt 328 bombangrepp totalförstört stadens infrastruktur. Av städer i Europa blev bara Valletta på Malta utsatt för fler bombangrepp under andra världskriget. Idag är Kirkenes en mycket internationell liten stad. Skolbarnen läser från början 5 olika språk (Norska, Samiska, Engelska, Finska, Ryska). Vår guide berättade att det är vanligt att barnen där uppe pratar ryska med varandra när de vill bevara sina hemligheter eftersom de vet att det är ett språk föräldrarna inte förstår.

 

MS Nordkapp. Vår färja

Dag 2. Dagen började med att vi åt en helt enastående frukostbuffé på hotellet. Vi gjorde därefter en utflykt med buss till ryska gränsen innan vi återvände till Kirkenes där vi gick ombord på fartyget Nordkap, checkade in och därefter åt vår första lunch ombord (all mat längs resan ingick i priset och var förstklassig). Allt var lite nytt ombord denna dag men inte så händelserik. Emellertid var vi iland på Vardø där vi exempelvis kunde beskåda monumentet över häxprocesserna i Norge. Det var just på Vardø som de omfattande häxprocesserna i Norge startade 1621. Detta var den första häxprocessen i Nordnorge. Det var en av de största häxprocesserna i Norges historia. Det var också den första av flera följande större häxprocesser i Nordnorge. På dagen den 24 december 1617 drabbades Öst-Finnmark av ett fruktansvärt oväder, där ”hav och himmel blev ett”, och det kom dessutom misstänkt plötsligt, ”som om det blivit utsläppt ur en säck”. En stor del av den manliga fiskebefolkningen var då ute på havet och blev överrumplade av ovädret, som sänkte tio båtar och fick 40 man att omkomma. Det var en olycka som sänkte folkmängden i Nordnorge och som folk ville ha en förklaring till och någon att skylla på. Samma år kungjordes Danmarks och Norges gemensamma häxlag, som offentliggjordes i Finnmark 1620. I Norge brändes häxorna levande i motsats till Sverige där de dödades först. I Norge brändes även män till döds. Dessa var uteslutande Shamaner tillhörande den samiska befolkningen.

 

Nordkap

Dag 3. Vi ankom Honningsvåg tidigt på morgonen där vi fick väckning 04.45. Därefter åkte vi med buss upp till Nordkap. Denna bussresa gick genom vackra landskap där vi kunde blicka över fjordar och fjäll. Nord Kap är Europas nordligaste plats (fast det egentligen är en ö). Att ta sig hit är ett mål för många. Vi såg många med motorcykel, och även en man som kämpade med cykel. Väl uppe på Nordkap blåste det ganska rejält. Men vi hade 26 grader varmt redan klockan 7.00. Jag pratade med en man som sa att det var hans 5:e besök där och att det var första gången han haft klart väder. Vi fortsatte sedan med bussen till Hammerfest där vi gick ombord på båten igen. Vid midnatt kom vi till Tromsö där huvuddelen av sällskapet besökte en midnattskonsert i Katedralen. Vi hade dock prioriterat bort inköp av dessa biljetter så vi tog istället en nattlig promenad genom Tromsö innan vi gick till kojs.

 

En förtrollad kväll i Lofoten

Dag 4. Denna dag fredagen 20 juli 2018 med det bästa vädret på 50 år (sägs det) skulle bli en av de bästa dagarna i mitt liv. Vi åkte genom Trollfjorden som var helt bedårande och majestätiskt vacker. På eftermiddagen kom vi till Svolvaer på Lofoten. Detta kanske är den bästa plats jag någonsin varit på. Vi hade 27 grader varmt. Vattnet i hamnen låg stilla i en ren och mörkblå nyans. Vi satt en stund på en uteservering med några av de övriga i sällskapet där vi unnade oss ett glas rött vin till utsikten över hamnen innan det var dags för ombordstigning. Väl ombord igen rådde lite av feststämning där en man ur vårt sällskap satte sig vid pianot och spelade under ca 1 timma för alla i den stora baren i fören på sjunde däck. Människorna ombord var glada och hade mycket att prata om efter denna händelserika dag. Till Svolvaer vill jag återvända fler gånger, och då gärna i vinterlandskap eftersom jag tror att det kan bli en vacker kontrast till det jag hittills sett. Under denna magiska dag lyckades jag ta 226 olika bilder där jag i efterhand haft svårt att urskilja vilka jag tyckt mest om. Norge är ett sådant obeskrivligt vackert land där det nästan är svårt att ta in all skönhet man ser.

 

Sju systrarna. Sida vid sida längs Helgelands kust

Dag 5. Vi åkte längs Helgelandskusten, förbi polcirkeln, Sju systrarna och Vegaöarna. När vi passerade polcirkeln hölls en ceremoni ombord där passagerarna fick dricka fiskolja om de så önskade. Vi passerade många vackra vyer, men personligen kändes det mesta svagt i jämförelse med Lofoten och Trollfjorden. Jag hade nog uppskattat denna del av resan mer om jag gjort den nordgående rutten istället. I en av byarna vi besökte denna dag hann vi med ett besök på Norska Vinmonopolet. Priserna där var de dubbla mot i Sverige. Vid middagen ombord märkte jag att medresenärerna drack ovanligt mycket. Jag vet inte om det berodde på att det var lördag eller om det krävdes lite intag för att samla alla starka intryck. Det finns också en gammal saga om de Sju systrarna som säger att de är kvinnliga troll som förvandlats till sten. Botnkrona (1 072 m), Grytfoten (1 066 m), Skjæringen (1 037 m), Tvillingene (980 m), Kvasstinden (1 010 m) och Stortinden (910 m) var alla döttrar till Suliskongen långt upp i norr, som höll dem under hård disciplin. En natt somnade han så tungt att alla sju jungfrur kunde smyga sig ut. Men Vågekallen, som var desperat efter en fru, låg på lur. Han jagade dem. Systrarna flydde söderut mot kusten, med flera troll efter sig, som alla antingen ville fånga eller rädda dem. Men ingen av dem kom ihåg solen, som förvandlar alla troll till sten. När gryningen kom förstenades både systrarna och deras förföljare. De förvandlades allihop till de klippor och fjäll som idag gör Helgelandskusten till en av de vackraste i världen. Det fanns en hel del skräniga amerikaner ombord denna dag, likaså en del högljudda tyskar. Det gick inte att undgå att höra deras konversationer där de pratade om Norge som det förlovade landet som både fick natur och olja. Verkar som att åtminstone tyskarna glömt att alla orter vi hittills passerat längs resan lämnades i ruiner under andra världskrigets slutskede i deras den ”brända jordens taktik” som innebar att inget skulle finnas kvar åt de som befriade landet eller åt de som faktiskt bodde där.

 

Interiör Nidarosdomen i Trondheim

Dag 6. Vi startade dagen med en busstur i Trondheim vilket också inkluderade besök i Nidarosdomen. Interiören i Nidarosdomen är lika imponerande som i exempelvis Westminster Abbey. Det förmodas att det var samma bygglag som åkte runt och byggde upp alla Europas katedraler. Trondheim är en mycket vacker stad med bevarad träbebyggelse. I staden finns 45 000 studenter och det bedrivs forskning inom en rad områden, exempelvis uppfanns tekniken GSM i denna stad som gav mobiltelefonin helt nya möjligheter. Vår lokale guide på resan berättade att stadsbiblioteket (som vi såg från bussfönstret) var uppbyggt på Nazisternas gamla ubåtsbas vars väggar består av 8 m tjock armerad betong och därmed omöjlig att riva. Senare på kvällen hann vi med en kvällspromenad i Molde ”rosornas stad”. Här var det gott om trivsamma uteserveringar och gott om trevliga gågator.

 

Apel som blommar i juli

Dag 7. Vi anlöpte Bergen vid middagstid där vi lämnade färjan för gott. Bergen är en stad som jag definitivt vill återvända till. Längs fjorden in mot Bergen såg vi väldigt många flotta nybyggda villor. Att Bergen är en stad som växer är lätt att se med blotta ögat, också att det finns många norrmän med gott om pengar. Men under vår resa några dagar tidigare i de nordliga delarna av Norge såg vi många människor som levde väldigt enkelt och bodde i ganska nedgångna och förfallna hus. Alla norrmän har inte fått ta del av oljeinkomsterna. Infrastrukturen i Norge skulle jag nog vilja påstå är den sämsta i hela Europa. Det är kostsamt och svårt att bygga broar i ett land som uteslutande består av fjordar och höga bergsmassiv. När vi lämnade Bergen tog bussen oss först till Eidsfjord (som var en mycket skön och rofylld plats), sedan vidare genom vackra Hardangervidda innan vi kom fram till Geilo senare på kvällen där vi åt gemensam middag. Vi liksom de flesta övriga medresenärer tog en kvällspromenad i Geilo. Det kändes skönt att få röra på benen innan det var dags för sömn i en mjuk skön säng. Alla intensiva dagar med begränsad sömn tog nu ut sin rätt i en mycket djup nattsömn.

 

Dag 8. När jag vaknade på morgonen kunde jag konstatera att min sambo inte låg i sängen bredvid. Hon hade flyttat ut sin madrass på balkongen. Jag liksom åtminstone en annan manlig medresenär stod inte högt i kurs denna morgon. Det har jag också all förståelse för, tror inget kan förstöra en nattsömn på samma vis som att försöka sova bredvid en snarkare. Efter frukost startade vi en ganska lång och tråkig bussresa på väg hem. Men det var intressant att se hur många i vårt sällskap som öppnade upp sig och bjöd på sig själva denna sista dag tillsammans. Även kvinnorna vars män snarkar var på gott humör resten av hemfärden.

 

Summering. Gör denna resa medan du klarar att vara utan sömn och orkar gå. Det finns så otroligt mycket att se och upptäcka under denna resa. Gör antingen resan i vinterlandskap när det är ljust, eller mitt i sommaren. Men mest av allt: Gör det till din nästa resa, inte till din näst sista resa! Ta inte illa upp kära medresenärer, ni var alla fantastiska. Och jag kommer för alltid minnas er alla med värme och respekt! Så mycket samlad värme, erfarenhet, visdom och klokhet kommer jag nog aldrig att få uppleva igen.

 

 

Resenär: Mats Rutgersson

Totala kostnader resa (exkl. shopping): Ca 22 000 SEK person varav båtresa 19 600 SEK där allt ingick såsom mat, guider, bussresor och utflykter. Vi hade de billigaste hytterna, med uppgradering får man nog räkna med minst 5 000 ytterligare per person. Det fanns nog en del medresenärer som betalade 50 000 SEK person beroende på bättre hytter, vin & sprit ombord, diverse organiserade extrautflykter etc. Under hela båtresan ingick en lyxig frukostbuffé med fri bordsplacering, lyxig lunchbuffé med fri bordsplacering. Vid varje middag serverades vi en 3-rätters meny där vi hade fasta bordsplaceringar.

Höjdpunkter: Nordkap, Trollfjorden, Lofoten. (Några av medresenärerna ansåg att midnattssolen i Kirkenes och de Sju systrarna var deras höjdpunkter).

Researrangör: Rolfs Flyg & Bussresor

Antal dagar: 8 dagar varav 6 på båt.

Tips: Kan vara läge att boka i tid. Samtidigt bör man undersöka väder- och ljusförhållanden. (Jag hade med 1 flaska whisky hemifrån i mitt resebagage).

Betyg resa: 5*****