USA kust till kust

USA kust till kust – En drömresa som varade i 30 dagar…

I juli 2017 genomförde jag och en före detta kollega en resa ”Kust till kust” genom USA där vi reste lite mer än 800 mil totalt. Detta är lite av en drömresa som man gör en gång i livet. Samtidigt bör man vara medveten om att en sådan resa också innebär en hel del strapatser. Därför är faktiskt min rekommendation att man inte gör resan tillsammans med sin partner utan med en person som håller ungefär samma tempo som du själv.

Vi tillbringade en dag i Yellowstone National Park där vi åkte den nedre slingan. Vi hann se populära Old Faithful, Grand Prismatic Spring och Mammout Hot Spring.
Mer än 800 mil genom USA bjuder på ganska många raksträckor…

Vi startade i San Fransisco och avslutade i New York eftersom hyrbilskostnad då nästan reducerades till halva priset jämfört med om vi startat i New York. Några månader innan vi reste ägnade vi en dag åt planering där vi även bokade flyg och hyrbil. När vi sökte på resor konstaterade vi att det alltid är billigast att resa på tisdagar. Vår resrutt var preliminär och öppen för kompromisser och justeringar. Dock hade vi kommit överens om att Yellowstone skulle vara ett första delmål, Memphis ett andra delmål och Washington ett tredje delmål. Vi tillbringade först 3 dagar hos vänner i San José, därefter stannade vi 2 dagar i San Fransisco. Det passade ganska bra eftersom Aer Lingus slarvat bort mitt bagage och det tog 4 dygn innan det kom tillrätta (man får vad man betalar för). Först därefter kan man säga att vår resa började. Yellowstone var verkligen sevärt och något som varmt kan rekommenderas. Nästa delmål blev Denver i Colorado. Väl i Denver planerade vi om hela resrutten. Efter att ha färdats genom ödelandskap utan människor i Nevada, Idaho, Wyoming och Colorado kände vi att vi behövde träffa människor och känna puls. Jag hade ett svagt minne av att någon person någon gång för länge sedan sagt att Santa Fe i New Mexico var en underbar plats. Det visade sig stämma, dit återvänder jag gärna igen. Vår reviderade resplan innebar att vi även skulle åka genom Texas och nya delmålet Dallas, något som vi inte planerat från början men som blev en stor bonus. I detta skede av resan visste vi inte riktigt hur vi skulle åka fortsättningsvis. Vi frågade därför diverse olika personer om vad de rekommenderade oss att besöka längs färden mot Washington (återkommer till detta).

Efter Texas fortsatte vi färden genom Arkansas mot Memphis Tennesse. Memphis upplevde vi som en intressant och sevärd stad med exempelvis National Civil Right Museum och Graceland. Innan vi sedan fortsatte norrut mot Nashville gjorde vi en kort avstickare in i Mississippi enbart för kunna säga att vi varit i den delstaten. Man ska inte alltid lyssna på vad andra människor säger. Alla amerikaner vi pratade med längs färden hade rekommenderat Nashville. Hela deras musikarv vilar på något sätt på Country & Western och präglar därför staden och dess besökare. Detta var vårt enda stora felval under resan, vi passade verkligen inte in här. Vi fortsatte sedan in i North Carolina och möttes av underbar grönska när vi körde genom Blue Ridge Mountains mot Provinshuvudstaden Raleigh som visade sig vara en underbar stad. På väg mot Washington körde vi genom

Jamestown var en engelsk bosättning vid Jamesfloden i nuvarande Virginia, omkring 70 kilometer sydöst om Richmond. Jamestown grundades 1607 och var den första permanenta engelska kolonin i vad som idag är USA. Både floden och bosättningen uppkallades efter kung Jakob I, (James I på engelska) som nyligen tillträtt den engelska tronen. Runt år 1700 övergavs denna bosättning helt. Engelsmännen hade gång på gång försökt att etablera kolonin, men många misslyckanden, följda av svält, gjorde den dåvarande kolonin mycket impopulär. Till slut lyckades man dock etablera en tobaksodling i närheten, och staden höjde då sin status. Kolonisatörerna sökte sig därefter längre in i landet och grundade Richmond som sedermera blev huvudstad i delstaten Virginia.

Virginia och passade även på att göra en avstickare till Jamestown. Washington innebar lång vandring utmed the Mall och alla monument, men mitt bestående minne kommer alltid att vara kyrkogården Arlington. Sedan påbörjades färden mot slutmålet New York där vi åkte genom Maryland, Delaware, Pennsylvania med stopp i New Jersey (the garden state). New Jersey erbjuder mycket grönska och många vackra vattendrag, vackert och sevärt. Längs hela vår resa bokade vi boende några timmar innan vi nådde etappmål och till lägsta pris via mobil och nätet, vilket fungerade väldigt bra. Vi bodde oftast på små enkla men fräscha motell där vi hade en snittkostnad på ca 350 kr person och natt. Vi hade däremot problem att hitta ledigt boende till rimlig kostnad i New York när vi satt i New Jersey och försökte boka boende, boende i New York kräver framförhållning. Till slut lyckades vi hitta boende i Little Italy på Manhattan i New York där vi stannade ett antal dagar innan hemresa. Totalt hann vi avverka 18 olika delstater + Washington (District of Colombia).

Resenär: Mats Rutgersson

Totala kostnader resa (exkl. shopping): Ca 40 000 per person.

Höjdpunkter: San Francisco, Yellowstone, Santa Fe, Memphis, Washington, New York.

Researrangör: Vi sökte på nätet efter lägsta pris där vi själva bokade flyg, hyrbil och boende.

Antal dagar: 31 varav 28 på amerikansk mark.

Tips: Skaffa ett kreditkort American Express innan resa. Vi hade krångel med Mastercard och Visa.