Långweekend i Wien

Efter ett par dagars funderande över vilken storstad som skulle äras med ett besök denna gång så föll vårt val på Wien i Österrike. Ett Wien som är känt för sina slott och turistattraktioner, välkomnande befolkning och vackra omgivningar.

Efter lite research bestämmer vi helg, bokar hotell och flyg. Vi lämnar vårt hem i Onsala den 27:e april och skall vara borta till den 2:e maj. Det skall bli fem hektiska dagar med milslånga promenader i en av Europas kanske vackraste storstäder. Det är bara att hoppas på att vädret är soligare och varmare än våra nio grader här hemma.

Ankomst Wien.

Vi kliver av planet, hämtar vårt bagage och går ut ur ankomsthallen. Vi möts av strålande solsken var med vi bestämmer oss för att börja promenera in mot city för att på vägen kanske ta en buss eller en taxi till vårt hotell. Valet föll så småningom på en taxi som körde oss den sista biten.

Pensionat Nossek som är beläget i ena änden av den stora gågatan Graben, ett stenkast från Stephansdomen, Park Burggarten, Spanska ridskolan, Nationalmuseum osv.  är litet och ett relativt omodernt hotell men med viss charm. Läget är däremot alldeles förträffligt. Här har vi gångavstånd till det mesta, närhet till tunnelbana och bussar, massor av restauranger och sevärdheter. Så var börjar man då när man har checkat in och står utanför hotellentrén.  Vi går till första bästa café eller bar så klart.

Stort utbud

Urvalet av caféer, barer, restauranger och gatuserveringar är oändligt. De allra flesta med bra mat och snabb service.

Resterande del av dagen och kvällen strosade vi runt i centrum för att bekanta oss med omgivningarna. Precis som med många andra historiska städer så finns det mycket att se utan att besöka museer, utställningar eller andra vanligt förekommande typiska turistattraktioner.

Hofburg vid Michaelerplatz

Dag 2    Efter frukost börjar vi dagens promenad med ett besök runt Michaelerplatz. Här finns bl a. Hofburg Wien som var kejserligt residens för kungar och kejsare under det Tysk-Romerska riket och därefter säte för den österrikiske kejsaren fram till 1918. Idag är Hofburg det officiella sätet för Österrikes president. Runt Hofburg hittar man det kejserliga biblioteket, skattkammaren, nationalteatern, nationalbiblioteket och spanska ridskolan.
Vi tittar på hästarna med sina vackra vagnar som har sin ”taxistation” på Michaelsplatz där dom får vatten och vila innan vi går igenom portalen i Hofburg upp mot Heldenplatz och naturhistoriska museet . Man hänförs av byggnadskonsten och alla vackra arrangemang med stenläggningar och växter. Allt är mycket rent och snyggt trots att det florerar väldigt mycket turister redan nu på förmiddagen.

Efter en rundvandring kommer vi till Park Volksgarten som ligger strax intill Hofburg. Parken som ligger omgärdad av tät bebyggelse är välordnad och en rekreationsplats mitt i staden. En perfekt plats för att sitta ner och begrunda alla intryck en stund.

Spanska ridskolan

Vi bestämmer oss för att gå tillbaka till Hofburg för att se om vi kan få biljetter till Spanska ridskolan och så blev det. Biljettpriserna varierade från 400 till 2.500kr. En föreställning som varmt kan rekommenderas även till den som inte har kunskaper eller intresse av hästar. Man imponeras av rytmen, takten och precisionen i uppvisningen.

Tyvärr får man inte fotografera vare sig före eller efter uppvisningen men en liten interiörbild kom med av bara farten.

Vi går tillbaka till Michaelsplatz efter föreställningen och där säljer man biljetter till musikaftnar med musik av Mozart, Vivaldi m.fl. Vi bestämmer oss för en konsert i ett hus där Mozart bott under sin tid i Wien. Det visar sig senare att Mozart har bott på många platser i Wien och spåren efter honom finns nästan överallt.  Konserten framförs av professionella musiker och sångare och är fantastiskt bra och dessutom är konferencieren och tillika sångerskan riktigt rolig. Vi är riktigt nöjda efter denna dag när vi går tillbaka mot pensionat Nossek och sätter oss på en uteservering för att inmundiga ytterligare en öl eller ett glas vin före läggdags.

Dag 3 Vi startar dagen med frukost på stan innan det bär av mot Donau och dagens upptäckande promenad.  Donau som har sin källa i sydtyska Schwarzwald går via Wien, Bratislava, Budapest och Belgrad innan den rinner ut i Svarta havet via Donaudeltat i Rumänien. Båttrafiken på Donau är intensiv och det finns områden längs floden som är mycket vackra och en del områden främst inne i city som inte är lika vackra.

Vi viker av och tar oss upp genom Park Jesuitenwiese där det är mycket folk som promenerar såväl med som utan hundar. Här finns små kaffebarer och sittplatser för eftertanke och vila. Vi går vidare genom Wien Mitte och hänförs av den fantastiska arkitekturen, alla kyrkor och parker som finns. Vi passerar Beethovenplatz för att säga hej till den store kompositören som sitter som staty mitt emot det stora konserthuset på vägen tillbaka.

Wienerschnitzel

Dags för lite mat och dryck innan vi återvänder efter en lång dag. Vi stannar till på en restaurang Der liebe Augustin som ligger alldeles bredvid Griechenkirche ett stenkast från Graben och vårt pensionat. Här finns det restauranger i massor och den ena är mer känd än den andra. Ett måstebesök för den som är hungrig och som vill testa vad Wien har att erbjuda i matväg.  Vi sitter på en trevlig uteservering och beställer var sin wienerschnitzel med potatissallad.

Efter maten fortsätter vi tillbaka till Michaelerplatz och väljer en tur med häst och vagn. Vi har tur och får en ung studerande svenska som kusk . Hon bor och studerar i Wien och extraarbetar som kusk. Det blir en mycket informativ tripp runt Wiens innerstad med massor av information som vi förmodligen aldrig hade fått till oss annars.

Dagen går mot sen kväll och vi avrundar med ett glas vitt.

Schönbrunn

Dag 4 Efter frukost på stan bär det av till slottet Schönbrunn.
Schönbrunn var sommarslott för kejserliga ätten Habsburg av Österrike. Personer som bott här är kejsarinnan Maria Theresia, berömd för sina 12 barn, och kejsarparet Franz Josef av Österrike och hans fru Sisi (Elisabeth av Bayern,  ärkehertigen (kronprinsen) Frans Ferdinand av Österrike, som sköts 28 juni 1914 vilket inledde första världskriget, Napoleon I:s son Napoleon II efter faderns fängslande. Det var även på detta slott, närmare bestämt i ena festsalen som Wolfgang Amadeus Mozart, höll sin första konsert som femåring.

Schönbrunn har en fantastisk trädgård- och parkanläggning. Dessutom finns här världens första zoo (Schönbrunner Tiergarten) som öppnade portarna första gången 1752.

Vi har en fantastisk dag i strålande solsken och 26 grader i skuggan. Det är tur att det finns servering här och en stund i skuggan med ett glas vätska kom oss väl till pass. På Schönbrunn är det lätt att spendera en heldag och bara gå omkring för att titta på och förundras av människans skaparkraft.

Dagen avslutas med mer promenerande på och runt Graben där vi bor samt mat och dryck.

Dag 5 Frukost på stan och ytterligare ett slottsbesök på schemat.

Belvedere slott

Idag bär det av till slott Belvedere som ligger i stadsdelen Landstrasse i de centrala delarna av Wien. Vi tar spårvagnen till slottet och kliver av alldeles vid entrén. Parkanläggningen består av en övre och en nedre del. I den nedre delen finns slottet, ett gigantiskt orangeri och slottsparken. På den övre delen ligger en ”mindre” byggnad som ursprungligen var avsedd som ett avslut av parken men som senare användes för representation. Parken som till stor del består av massor av olika buskar och träd är mycket välskött och blommar i de flesta förekommande kulörer. Slottet är väl värt ett besök och har uteservering, toaletter och kiosk.

Därefter tar vi spårvagnen tillbaka och beslutar att fortsätta färden till ändstationen. Bara för att se var vi hamnar. Det bär av mot utkanten av Wien och vi hamnar i stadsdelen Brigittenau. Vi är alldeles vid Donau och promenerar över Florisdorferbron. Donau är delad av en långsmal ö som löper i mitten. Denna ö består av parker, cykelbanor och solplatser. Här finns kiosker, caféer och rekreationsplatser. Här kan man promenera i timmar längs Donaus stränder och bara njuta av tillvaron.

”Hotel New Hampshire”

Väl ombord på spårvagnen igen beslutar vi oss för att leta reda på hotellet som är förebild för handlingen i John Irvings roman ”Hotel New Hampshire”. Vi irrar runt i centrum och letar, letar och letar. Efter ett tag hittar vi rätt. Detta är förmodligen ett av Wiens mindre hotell. Boken rekommenderas för eventuella läsare av vår reseskildring .
Efter detta besök är det dags för middag och en stunds avslappning innan det är dags att förbereda sig för sista kvällen i Wien. Vi håller oss lugna och strosar runt i centrum innan läggdags. Vi skall upp tidigt i morgon för att ta tåget direkt till flygplatsen så att vi kan komma hem igen. Det har varit en fantastisk resa och Wien rekommenderas till alla Er som gillar storstäder.

Resenärer: Eddie Westergren / Astrid Magnusson

Ungefärlig resekostnad per person: 7 500 sek exkl. Shopping och mat på stan

Bokningstips. Bokningskontoret på Michaelerplatz mitt i centrum

Resans höjdpunkter: Spanska ridskolan, konsert med Wiener Barockorchester, Schöönbrunn, Belvedere, stadspromenaderna.