Från Krakov till Auschwitz

Skrämmande. Låt oss aldrig glömma.

Har varit på en fantastisk och upplevelserik lång weekend i Polen närmare bestämt i Krakow. Vårt mål med resan var att få se Auschwitz-Birkenau. Jag och mina 2 väninnor läste på om Krakow innan resan och hittade andra intressanta saker att se när vi ändå var där! Vi hade ju ändå 4 dagar på oss 🙂 Vi landade på lördag förmiddag, checkade in på hotellet i ’Old Town’ lämnade av våra väskor och stack direkt ut på stan och promenerade till Kungliga slottet i Wawel. Efter en timma kände vi att vi var klara och styrde till vårt nästa mål St. Marys church – vilken kyrka! Så vacker och stämningsfull. Det var gratis att gå in för att be i ’förmaket’ men för 10 zloty fick man komma in och se allt. Det var det verkligen värt! Vi styrde kosan mot judiska kvarteren och hann precis in (1 tim. innan stängning) i ’The Old Synagoge’ i den hade de en utställning om judendomen. Hur de lever, hur de tillagar mat (bl. a olika kastruller för olika råvaror osv), hur de gick till väga vid bröllop, begravningar, bar mitzvah mm. Väldigt intressant och lärorikt, speciellt inför vårt besök på Auschwitz. Inträdet var 15 zloty.

Ca 1 300 000 personer skickades till Auschwitz

När vi var klara med det tog vi oss en snabb lunch som var både billig och god. Det var skönt att vila benen en stund. När vi väl var klara och kom ut från restaurangen gled en sightseeing-moppe upp, vet inte hur jag skall förklara. Men typ en ’tuk-tuk’ med 4-8 sittplatser och chauffören körde runt på speciella sevärdheter där en förinspelad guide talade på vilket språk man ville, svenska, engelska, tyska, italienska – you name it. Vi hoppade på och bad om att få turen som gick över bron vid floden Wisla till Schindlers fabrik och Gettot där 20 000 judar fick bo och trängas i ett område byggt för 3 000 personer, innan de skulle forslas bort till förintelselägren. Moppen stannade och vi gick fram till en bit av muren som fortfarande finns kvar, lade handen på och bara kände… så ledsamt. Vår ’moppe’ körde hem oss och vi satte oss och tog en middag, vegetariskt – bland det bästa jag ätit. Restaurangen hette något med Happy och låg på torget, där den kända kvinnan för sitt sminkmärke, Helena Rubinstein var uppvuxen. Väldigt gott och billigt, en stor stark + varmrätt – 63 sek.

Stängsel Auschwitz-Birkenau.

Söndagsmorgon kl. 06.05 kom minibussen och hämtade oss på hotellet för att ta oss till resans huvudmål – Auschwitz. En bussfärd som tog knappt en timma, under resan dit visades en film som visade lite kort hur det hade gått till, vad som hänt och hur det gick till när de blev befriade. Det var helt tyst i bussen, alla satt nog och funderade på ”vad kommer vi få se”,  ”vad har vi att vänta oss”? Väl framme blev vi lotsade till vår guide, ställde oss på led i vår grupp, då det var mängder med folk och grupper. Jag hörde språk från hela världen. Så var det dags och vi klev fram och började gå och vår guide stannade under den berömda skylten – den kan ju ingen ha missat?! Arbeit macht frei – det for en rysning genom kroppen, herregud – tänk alla dessa barn, kvinnor och män som behövde gå in under den och aldrig mer få komma ut.

St. Marys church

Vi gick runt i 2,5 timma och fick se, känna, ta, läsa, lyssna, ställa frågor och det var så mycket känslor. Tårarna rann då jag stod framför ett par glasmontrar fyllda med barnskor/vuxenskor, resväskor och hår.

Hur kunde det få hända?

Vi fick lunch och vår buss körde oss vidare till Birkenau ca 10 min. från Auschwitz ett ännu större förintelseläger. Här låg länga efter länga med baracker där de fick bo och sova. Som mest 90 000 personer. När jag gick mellan raderna av baracker som ledde upp till gaskamrarna, kunde man nästan förnimma känslan av skräck.

Monument av mänsklig grymhet

Bussen gick hem och vi var tillbaka på eftermiddagen, vi valde att gå in i St. Marys kyrka igen och bara vara en stund samt sortera våra upplevelser. Efter det tog vi ytterligare en god och billig middag i gamla stan (där vi bodde) där vi samtalade lågmält om dagens händelser och där alla var väldigt berörda.

Måndag morgon gick vi runt och strosade, fikade, var på ’öppna marknaden’ i gamla stan, slank in i en och annan kyrka (det kryllar av kyrkor i hela staden) köpte radband (rosary) av nunnor i St. Francis kyrkan, missa inte deras söta kyrka och trädgård gömd mitt i stan! Kl. 13.00 skulle vår minibuss hämta oss för att åka till saltgruvan i Wielczka. Väl framme skulle vi klättra ner 378 trappsteg, 135 meter under jord. Den har varit igång sedan 1200-talet och är med på #unesco listan. Cool utflykt i alla avseende = kallt och coolt 🙂 En takkrona gjord av tusentals saltprismor!

Tisdag förmiddag spenderades med: ytterligare en strosa runt och bara se och givetvis lite shopping. Sedan taxi till flygplatsen för att åka hem. Alla taxi hade samma pris till flygplatsen så man kunde ta vilken som. (ca 230:- sek)

En takkrona gjord av tusentals saltprismor

Avslutade seneftermiddagen/förkväll med att ta en fot- och benmassage i nästan en timma, där vi låg alla väninnor på rad och gjorde det tillsammans. Mycket fniss och skratt.

Hit åker jag/vi gärna igen. Lätt och snabbt att ta sig dit, lätt att resa runt, massor att se, hjälpsamma människor, billigt, god mat och jag måste säga igen – billigt!

Resenär/Resenärer:  Annika Landin med väninnor Annelie och Mis

Ungefärlig totalkostnad för resan (per person): Ca 4 000 SEK person

Resans höjdpunkter:  Auschwitz, Judiska kvarteren, St. Marys church

Hur länge varade din resa: 4 dagar

Bokningstips:  Vi förbokade Auschwitz hemifrån, slapp köer

Värt att tänka på / fällor som bör undvikas:  Vet ej

Betyg för resan:  5 (rekommenderas varmt)