Från dragkamp i Älvdalen till Selma Lagerlöfs Mårbacka

Vår koja i Älvdalen

Mitt besök till Dalarna var planerat och hade ett syfte. Jag skulle deltaga på en elittävling i dragkamp. Genom att göra det roliga ännu roligare tänkte jag överraska mina familjemedlemmar med förslag på en “långweekend i Dalarna och Värmland”. Jag åkte med min klubb på fredag eftermiddag där vi hyrde bilar i Stenungsund. Bilfärden kostade mig 200 sek medan hotellövernattning med frukost på Älvdalen hotell i delat rum gick på 600 sek.

Fäbod i Brindberg

DAG 1:  var mest i dragkampens tecken. Vi tävlade från 09:00-16:00 med elitklubbar från hela Sverige. Medan jag tävlade checkade min sambo in boendet som låg på campingen vid älven centralt på orten. Det här var ett enkelt boende i en liten timrad campingstuga, lite trångt men praktiskt. Vi fick vad vi betalade för. En stuga som kostade 550 sek natt (tillgång till litet diskställ och spis, 2 våningsbäddar och liten uteplats, avstånd till älven var 8m). När tävlingen var över blev jag upphämtad av min sambo, min son och vår hund. Vi tog oss omedelbart vidare ut i den vackra dalanaturen. Från Brunnsberg åkte vi upp 8 km till ett fjäll där vi besökte fäboden Brindberg som ligger 600 m över havsytan. Här fick vi uppleva vårt första möte med fäbodar och dess historia. Fäboden hade haft obruten drift med kor, får och grisar sen lång tid tillbaka (1600-talet). Den magnifika utsikten över Älvdalen mot höga berg lämnade stort avtryck på mig.

Fallet i Stop Älvdalen

Därifrån åkte vi vidare genom skogen in på en terrakottafärgad grusväg tills vi såg en liten skylt (den enda) som informerade om att Stops vattenfall fanns i närheten. Vattenfallet var gömt djupare in mellan bergen än vi hade tänkt oss men där ljudet från vattnet övergick från brus till dån ju närmare vi kom och på så vis avslöjade fallets position. Väl där fick vi fick bada och njuta för stunden i naturens jacuzzi. Efter bad köpte vi färdig middag som bestod av två pizzor och grillad kyckling. Efter allt kämpande i dragkampen och badande var mina vandringsbatterier helt tomma. Samma kväll bestämde vi oss spontant för att åka in till Rättvik och se den omtalade Rättviks Långbrygga och Holmen, byggd 1896-1897. Intressant är att bryggan med stor sannolikhet är världens längsta insjöbrygga och med den längsta träkonstruktionen som är 268 m lång. Vi tog en promenad över bryggan och fick en hel del fantastiska bilder.

Långbryggan i Rättvik

DAG 2: Vi väcktes av blixt, dunder och regn där ingen av oss (tre) klagade på de smala sängarna och trångboddheten i stugan. Vi sträckte på oss likt katter på morgonen med ett lätt leende och inväntade sol efter regn. Och solen kom redan vid niotiden. Vi tog våra färdiga baguetter och vår ranson av kaffe, keso som mellanmål och åkte mot Orsa, där färger på hus, gårdar och fäbodar speglade sig i glasklart vatten runt Siljan. Orsa upplevde jag som ett litet mysigt ställe där människor antagligen lyckades slappna av och hitta sin behövda ro under semesterdagarna. Det verkade som att även Kalle Moraeus hade semester (ingen sommarspelning och inget tält).

Från Orsa fortsatte vi mot Leksand. Vi gjorde ett litet uppehåll mellan Orsa och Leksand där vi besökte fabriken som tillverkar Dalahästar. Här var mycket med människor: svenskar, tyskar och framförallt många holländare. Liten jämförelse med om man åker genom Norge och räknar antal tunnlar, här skulle man kunna räkna antal loppisar längs vägen.

Guiden Birgitta i Leksand

Leksand välkomnade oss med störtskur av regn som snabbt övergick i solsken och ljusblå himmel när vi väl kom fram. Den fina gamla kyrkan och rofyllda kyrkogården som var omringad av högt stup mot Siljan fyllde våra kroppar med god stämning. Vid kyrkan fanns en forntida hembygdsgård som består av 1. Parstuga, 2. Kallarstuga, 3. Trösklada, 4. Smedja, 5. Vedbod, 6. Foderlada, 7. Fähus, 8. Dass, 9. Stall, 10. Loftbod, 11. Harbe.  Guiden Birgitta tog mig på en historisk resa från 1500 talet och framåt där hon berättade om Leksands fäbodar. Jag fick se Ålderstrappan av Winter Carl Hansson som levde på 1600 talet och försörjde sig genom att måla väggar hos rika människor med jordfärger. Jag fick kliva in i en då modern parstuga som består av stuga, kammare och anderstuga (här firade vår nuvarande kung och drottning midsommar 1982). Under guidningen tänkte jag på vår överlevnadsförmåga.

Efter det åt vi lunch på kinarestaurang och fortsatte sedan färden runt Siljan. Dagen avslutades med bad i älven och match i minigolf som jag givetvis vann (jag tävlade ju mot män).

DAG 3, hemfärd: Stugan ska städas innan utcheckning, nu blev det plötslig en fördel med så litet boende som blev städat på 5 min. Vi lämnade Älvdalen vid niotiden. Ett kort stopp i Mora där vi köpte frukost på Cirkel-K och fortsatte mot Gesundaberget. Fin utsikt (vilken belönats med fyra stjärnor i Guide Michelins Green Guide), här finns även en skidbacke.  Efter en promenad halvvägs upp på Gesundaberget som är på 500 meters höjd åkte vi mot Sunne i Värmland där nästa mål var Mårbacka.

Selma Lagerlöfs Mårbacka

Mårbacka ligger lantligt, 10 km utanför Sunne. Författarinnan Selma Lagerlöf har lyckats helt med Mårbacka. Inte bara att hon köpte tillbaka egendomen 1907 (efter att fadern tvingats sälja pga dåliga affärer) utan också för att hon lyckades förvandla ett enkelt hus på landet till ett herrgårdshus som är fyllt av stil och anda. Smaken hade hon, inget snack. Vidare att hon reste och hade internationella vänner gjorde att i huset finns föremål som är väldigt unika. Guidad tur kostade 100 sek plus inträde 40 sek. Det var det definitivt värt. All information som vi hörde och föremål som vi såg finns ej att finna på Google. Att få chans att stå i hallen där Selma drack sitt eftermiddagskaffe lämnade avtryck inom mig. Köket och biblioteket var speciellt annorlunda och fina. Efter rundvisningen i huset tog jag en runda genom engelska trädgården och ladan.

Därefter åkte vi hem till Stora Höga där jag satt stilla och tyst under en längre period!!!

Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf, född 20 november 1858 på Mårbacka i Östra Ämterviks församling i Värmland, död 16 mars 1940 på Mårbacka, är en av Sveriges mest framgångsrika och uppskattade författare. Selma Lagerlöf var 33 år när hennes debutroman Gösta Berlings saga utgavs 1891. Hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 1909. Lagerlöf var den första kvinnan i Svenska Akademien och den första kvinna som fick Nobelpriset i litteratur. Selma Lagerlöf tilldelades Nobelpriset i litteratur 1909. Hon tilldelades priset, med Akademiens motivering, ”på grund av den ädla idealitet, den fantasiens rikedom och den framställningens själfullhet, som prägla hennes diktning”. Lagerlöf hade varit nominerad ett flertal gånger under de föregående åren, men hennes kandidatur hade motarbetats av Akademiens dåvarande ständige sekreterare Carl David af Wirsén; 1909 fick han dock till slut se sig nedröstad av den majoritet av akademiledamöterna, som trots allt ville tillerkänna henne utmärkelsen. Lagerlöf var den första kvinna och svensk som tilldelades det litterära Nobelpriset. Från 1909 bodde hon periodvis åter på Mårbacka, som hon hade lyckats köpa tillbaka med hjälp av prissumman från sitt Nobelpris. Selma Lagerlöf nådde världsrykte under sin livstid och hennes böcker har getts ut på många främmande språk. Nils Holgerssons underbara resa har översatts till omkring 60 språk. Gösta Berlings saga har översatts till drygt 50 språk och har nyligen kommit ut på grekiska.

Resenär: Melly Meloni

Totala kostnader resa (exkl. shopping): 1 600 SEK per person

Researrangör: Jag själv

Antal dagar: 3

Tips: Ha med fritidskläder (enbart). Planera inget i förväg, sök information om vad som händer lokalt på webbsidan visit Dalarna.